|
Nieuwsbrief |
31 oktober 2023 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Als we terugblikken op het afgelopen kwartaal, kunnen we concluderen: klagen is nog altijd populair.
|
Europees Nieuws |
We want online transparantie! |
De wereld verandert in rap tempo, net als onze manier van communiceren. Met de dag zijn er meer content creators en stijgt het aandeel reclame op online kanalen. Grip krijgen op influencer marketing is een gedeelde wens op zoek naar meer vertrouwen. Online transparantie is daarmee de talk of all towns. Daarom zijn door de branche zelf al eerder de Europese DiscloseMe-tool gelanceerd en de website influencerregels.com. Ook de Europese commissie komt nu met een online hulpmiddel: de Influencer Legal Hub. |
|
|
Klachtencijfers |
92 Beslissingen van de voorzitter en de RCC |
|
In het derde kwartaal van dit jaar (juli t/m september) zijn 92 beslissingen genomen door de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie. Van de klachten die in behandeling zijn genomen, is een deel door de voorzitter van de Reclame Code Commissie zelfstandig afgedaan (51), en een deel aan de voltallige Commissie voorgelegd (41). |
|
Q3 2023 |
Voorzittersbeslissingen |
51 |
Beslissingen voltallige RCC |
41 |
Beslissingen College van Beroep |
0 |
TOTAAL |
92 |
|
|
|
Training 7 november |
De Nederlandse Reclame Code in de praktijk |
Wil je meer weten over de algemene regels voor reclame in Nederland? En ontdekken hoe krachtig zelfregulering kan werken? Kom dan onze training volgen, onder leiding van Fiona Vening. Vragen? Stel ze in een mail aan communicatie@reclamecode.nl |
|
|
|
|
Opmerkelijke zaken |
Help! De zeespiegel stijgt... |
In deze zaak ging het om een tv-reclame van Milieudefensie. In de reclame horen we een kind tegen een CEO zeggen dat de zeespiegel stijgt, en dat het nog moet afzwemmen. Volgens klager maakt deze reclame kinderen onnodig bang. Ook is het volgens klager niet waar wat er gezegd wordt over de stijging van de zeespiegel. |
|
|
|
|
|
Babybillendoekjes in de aanbieding (en op...) |
Als een aanbieding maar heel beperkt voorradig is, moet dat in de uiting wel duidelijk gemaakt worden. In het geval van de aanbieding voor babybillendoekjes, vond de klagende partij dat daar niet aan was voldaan. Deze klacht is toegewezen. Benieuwd waarom? |
|
|
|
|
Kappen met die rommel |
In deze zaak ging het om een YouTube reclame voor de Air-up, de drinkfles voor water die met 'geurpods' frisdranken simuleert. Proeven doe je met je neus, is het idee. Volgens de klagende partij in deze zaak is er hier sprake van ongeoorloofde vergelijkende reclame met suikerhoudende frisdrank. De uiting gebruikt bewoordingen als “grote leugen” en “kap met die rommel”. Vergelijkende reclame mag, maar... |
|
|
|
|
|
|
Nog meer uitspraken? |
Lees hier alle recente uitspraken Direct op de hoogte van nieuwe uitspraken? Abonneer u op de RSS-feed! |
|
|
Zitting Reclame Code Commissie |
Tweewekelijkse zitting, meer info. |
|
|
|
|
Zitting Reclame Code Commissie |
Tweewekelijkse zitting, meer info. |
|
|
|
|
Zitting College van Beroep & Pakjesavond |
Maandelijkse zitting, meer info. |
|
|
|
|
Bezoekadres |
Stichting Reclame Code Buitenveldertselaan 106 1081 AB Amsterdam |
|
|
|
|
|
|