|
Terugblikkend op het afgelopen kwartaal, kunnen we concluderen: klagen is nog altijd populair.
|
Nieuws |
Update Reclamecode Online Kansspelen |
Na een periode van veel zichtbaarheid voor online kansspelreclame, is er nu een verbod afgekondigd. De Reclamecode Online Kansspelen (ROK) is gewijzigd op 1 juli 2023 naar aanleiding van de inwerkingtreding van dit Besluit ongerichte reclame kansspelen op afstand. |
|
|
|
|
|
Nieuws |
EASA brengt helderheid met nieuw instrument voor merken en creators |
De European Advertising Standards Alliance (EASA) ontwikkelde een eenvoudige manier om de huidige transparantieregels voor reclame op sociale media simpel weer te geven. DiscloseMe is een tool waarmee iedereen snel de manier van bekendmaken in elk land en elke taal kan identificeren. Dat geeft helderheid! |
|
|
Klachtencijfers kwartaal II 2023 |
Klachten en meldingen |
In het tweede kwartaal van dit jaar (april t/m juni) zijn 107 beslissingen genomen door de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie en door het College van Beroep. Lees verder voor een nadere uitwerking van die 107 beslissingen.
|
Q2 2023 |
Voorzittersbeslissingen |
47 |
Beslissingen voltallige RCC |
49 |
Beslissingen College van Beroep |
11 |
TOTAAL |
107 |
|
|
|
Opmerkelijke zaken |
De Wolf en de zeven... meningen |
De discussie over de wolf in Nederland speelde dit jaar hoog op in een steekspel van meningen. Is de wolf groot en boos of juist een welkome gast voor onze biodiversiteit? In deze zaak ging het om een reclame in een krant waarin stond dat de wolf een bedreiging is voor onder andere de mens. De klacht is afgewezen. Wil je weten waarom? |
|
|
|
|
|
Een winactie zonder winnaar?? |
Winnen willen we allemaal. Maar wat als die belofte nooit wordt waargemaakt? Bij deze klacht ging het om een reclame in een Instagram Story voor een winactie. De winnaar zou een jaar lang shoptegoed winnen. De klacht stelde aan de kaak dat de winactie niet is nagekomen en dat er op de aangekondigde datum geen winnaar bekend was gemaakt.... |
|
|
Over inflatiecorrectie en glasvezel |
We surfen graag op de golven van het internet, maar willen wel zekerheid over de kosten. In de reclame voor een glasvezel abonnement stond de prijs van het abonnement voor de eerste zes maanden en de prijs voor de volgende maanden. De klacht ging erom dat in de reclame niet is genoemd dat het maandbedrag kon wijzigen door een inflatiecorrectie. Wat oordeelde de commissie? |
|
|
|
|
|
Nog meer uitspraken? |
Lees hier alle recente uitspraken Direct op de hoogte van nieuwe uitspraken? Abonneer u op de RSS-feed! |
|
|
Zitting Reclame Code Commissie |
Tweewekelijkse zitting. |
|
|
|
|
Zitting Reclame Code Commissie |
Tweewekelijkse zitting |
|
|
|
|
Zitting College van Beroep |
Maandelijkse zitting |
|
|
|
|
Zitting Reclame Code Commissie |
Tweewekelijkse zitting |
|
|
|
|
Bezoekadres |
Stichting Reclame Code Buitenveldertselaan 106 1081 AB Amsterdam |
|
|
|
|
|
|