Over crypto, CO2 en een voedselkeuzelogo
Over crypto, CO2 en hulp bij voedselkeuze Bekijk deze e-mail online
14 juli 2022

In een paar minuten bijgepraat over het afgelopen kwartaal met het nieuws, de klachtencijfers en een aantal opmerkelijke cases
V.l.n.r. boven: Jacques Kuyf, Talmon Kochheim, Carola Hageman. Onder: Astrid van den Oetelaar en Ton Schoonderbeek
Update Reclamecode Social Media
Op 1 juli 2022 is de aangepaste Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) in werking getreden. Directe aanleiding voor deze wijziging waren de nieuwe beleidsregels van het Commissariaat voor de Media waarin wordt uitgelegd dat de Mediawet ook geldt voor grote influencers op videoplatforms.

Klachten en meldingen
In het tweede kwartaal van dit jaar (april t/m juni) zijn 103 beslissingen genomen door de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie of door het College van Beroep. Lees verder voor een nadere uitwerking van die 103 beslissingen.

Q2 2022
Voorzittersbeslissingen  64
Beslissingen voltallige RCC  31
Beslissingen College van Beroep  8
TOTAAL  103

Trainingen Reclamecode in de praktijk
Meld je nu aan!
Dit najaar organiseert de SRC twee trainingen waarin op praktische wijze de regels uit de Nederlandse Reclame Code worden uitgelegd.

Kennismaking met de Nederlandse Reclame Code op 13 september 2022
Reclame via social media & Influencer Marketing op 25 oktober 2022

Wij geven ook in-company trainingen-op-maat. Neem voor meer informatie contact op met de afdeling Compliance, via compliance@reclamecode.nl.

Crypto: te stellig en onvolledig
In een nieuwsbrief van Slim Beleggen stond een mooi verhaal over een bestelplatform waar een soort cryptomunten konden worden gekocht. Een klager ging op dit aanbod in maar zag de waarde al snel dalen.

Het resultaat van CO2-compensatie
De Reclame Code Commissie heeft al meerdere klachten behandeld over CO2-compensatie-programma’s. Deze zaak ging over een klacht over reclame-uitingen van KLM met de teksten “Compensatie van de CO2-uitstoot”, “CO2ZERO-service” en “Be a hero, fly CO2ZERO”. Klager vond dat de uitingen te stellig waren en daarom misleidend.

Voedselkeuzelogo in testfase
Het ging in deze klacht om verschillende reclame-uitingen van Albert Heijn waarbij gebruik werd gemaakt van het Nutri-Score voedselkeuzelogo. Klaagster had problemen met deze wijze van adverteren, omdat de Nutri-Score (nog) geen goedgekeurde voedingsclaim is.

JUL