Over zouteloze tandpasta, koffiecups en TikTok Bekijk deze e-mail online
8 juli 2021

In een paar minuten bijgepraat over het afgelopen kwartaal met het nieuws, de klachtencijfers en een aantal opmerkelijke cases
Klachten en meldingen
Elk kwartaal ontvangt de SRC rond de 1000 klachten over zeer uiteenlopende onderwerpen. Die worden lang niet allemaal in behandeling genomen, bijvoorbeeld omdat ze niet compleet of onduidelijk zijn. Het aantal klachten dat in de maanden april- mei- juni wel in behandeling is genomen of door het secretariaat is afgedaan, was beduidend hoger dan vorig jaar.

Q2 2021  Q2 2020
Secretariaatsafdoening (SAF)  81  51
Voorzittersbeslissingen  72  65
Beslissingen voltallige RCC  43  16
Beslissingen College van Beroep  6  6
TOTAAL  202  138

Origineel?
Favoriet zijn is niet altijd een voordeel, bleek in de Parodontax-zaak. Veel vaste gebruikers van de tandpasta reageerden ontstemd op de nieuwe samenstelling van Parodontax, en startten zelfs een petitie om de oude smaak terug te krijgen. De originele zoute smaak zou zijn verdwenen, en ook de textuur en de werking zou volgens hen ‘anders’ zijn.

@Merknaam op TikTok
Een bekende influencer op TikTok had een video gepost waarin hij zichzelf filmde terwijl hij een blikje energiedrank vasthield. In de post stelde hij aan twee jonge dames de vraag: “kan ananas op een pizza?”. Onderaan de video stond de tekst “Wat vind jij? Kan ananas op een pizza?” en “@bangenergy @bangenergy.ceo #BangEnergy”.

100% biologisch afbreekbaar
Koffiecups van de Koffiejongens hebben als voordeel dat je hun cups na gebruik in de GFT-bak kunt gooien, omdat ze 100% biologisch afbreekbaar zouden zijn. Mooi gezegd, maar wel een slecht idee, vond een klager. De bioplastics waarvan de cupjes gemaakt worden, worden volgens hem in Nederland niet gecomposteerd, en het advies van Milieu Centraal luidt: gooi koffiecupjes niet in de GFT-bak.

JUL