Eerste Corona-gerelateerde klachten behandeld Bekijk deze e-mail online
23 april 2020

In een paar minuten bijgepraat over het afgelopen kwartaal met het nieuws, de klachtencijfers en een aantal opmerkelijke cases

Eerste virtuele zitting
Komende zittingen ook 'op afstand'
Vandaag heeft de eerste virtuele zitting van de Reclame Code Commissie plaatsgevonden. De Commissie heeft de klagers en adverteerders gehoord, en onderling overlegd via een videoconference-verbinding.

Klachtencijfers
1.164 klachten en meldingen
In het eerste kwartaal zijn in totaal 1.164 klachten en meldingen ontvangen. Daarvan zijn er 867 afgehandeld zonder dat er een uitspraak van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie op is gevolgd. Verder zijn er 57 gelijkluidende klachten ontvangen.

Opmerkelijke cases
Corona-gerelateerde klachten
Het Coronavirus houdt ook de Reclame Code Commissie bezig. De eerste beslissingen over reclame-uitingen die direct of indirect aan Covid19 refereren, zijn gepubliceerd.

Een goed, maar prijzig voornemen
We zouden het haast vergeten, maar in de eerste maanden van dit jaar speelden er ook andere zaken. Een typische januariklacht betrof een reclame voor de sportschool: na de feestdagen lekker sporten om wat kilo’s kwijt te raken. De “superaanbieding” voor onbeperkt sporten was “Betaal €399,- en sport tot 1 januari 2022”.

Thuisblijven is wel duurzaam
Hoe duurzaam is een vliegvakantie naar Vietnam? Sowieso niet duurzaam, vond een klaagster. Zij maakte bezwaar tegen de slogan “Alleen thuisblijven is duurzamer” van een reisorganisatie. Als het woordje “alleen” er niet had gestaan, kon het volgens haar nog door de beugel, maar de slogan die nu werd gebruikt was volgens haar klinkklare onzin: een treinreis naar een bestemming in de buurt is bijvoorbeeld al duurzamer.
“Hotel is 4 sterren niet waard”
In de eerste maanden van dit jaar werden er ook nog volop hotels geboekt. Een opvallende zaak betrof de hotelsterrenkwestie. Centrale vraag hierin was: wat betekenen die hotelsterren nou eigenlijk? Een hotel werd aangeprezen met 4 sterren, maar was dat niet waard, vond een klager.

Vertrekgarantie = gegarandeerd vertrek?
Een andere zaak ging over de term “vertrekgarantie”, iets waar we ons nu niets meer bij voor kunnen stellen. Een klager had speciaal voor een reis met vertrekgarantie gekozen. Groot was zijn verbazing (en onvrede) dan ook toen de reis werd geannuleerd wegens “te weinig deelnemers”.

Nog meer uitspraken?
Lees hier alle recente uitspraken
Direct op de hoogte van nieuwe uitspraken? Abonneer u op de RSS-feed!

APR

Zitting College van Beroep
Maandelijkse zitting, meer info.
MEI

Zitting Reclame Code Commissie
Tweewekelijkse zitting, meer info.
MEI

Zitting Reclame Code Commissie
Tweewekelijkse zitting, meer info.
Bekijk de complete agenda

Stichting Reclame Code