|
Nieuwsbrief |
30 januari 2020 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In 3 minuten bijgepraat over het afgelopen kwartaal met de klachtencijfers en een aantal opmerkelijke cases
|
Klachtencijfers |
1.409 klachten en meldingen |
In het vierde kwartaal zijn in totaal 1.409 klachten en meldingen ontvangen; een recordaantal ten opzichte van voorgaande jaren. Veruit de meeste klachten (ruim 250) zijn ontvangen over een humoristisch bedoelde tv-commercial voor LED-verlichting (zie Opmerkelijke cases). |
|
|
|
|
|
Opmerkelijke cases |
Chips bij de boer |
Wanneer is reclame op social media “duidelijk als zodanig herkenbaar”? En hóe uitdrukkelijk moet je vermelden dat je geld of iets anders hebt gekregen voor een filmpje? Dat hangt er vanaf. Een bekende influencer maakte een vlog over het maken van chips: 26 minuten lang werd de kijker meegenomen langs aardappelvelden en lopende banden om uiteindelijk te zien hoe de zakken Boerderijchips in de winkel belanden. |
|
|
Lampje aan, lampje uit |
Een kantoor, een lichtschakelaar, een trappenhuis en een val van de trap. Over deze elementen van de commercial van Lampdirect kwamen geen klachten, maar wel over wat er ná die val van de trap gebeurde... |
|
|
|
|
|
Groene schijn |
Ze doen alsof hun producten groen, zijn, maar in werkelijkheid valt dat vies tegen. Dat is de algemene strekking van wat we een ‘genre klachten’ zullen noemen dat in een gestage stroom bij de SRC binnenkomt. Zo ging de reclame van Vattenfall waarin de energieleverancier zichzelf introduceert als ‘een bedrijf met Zweedse wortels en ‘altijd al een bedrijf dat energie opwekt uit schone bronnen’ voor een aantal klagers te ver. |
|
|
“OOIT worden we opgeheven” |
Een handgeschreven advertentie waarin het Perzenhuis laat weten dat “komende zaterdag”, “slechts één dag” de tapijten met 90% korting weggaan in verband met “de opheffing van ons bedrijf”. Een klager geloofde dat niet, omdat hij deze advertentie in de loop der tijd een aantal keer voorbij had zien komen. |
|
|
|
|
|
Wat je wel en niet moet eten |
“Voor palmolie worden hele oerwouden verwoest”, en “Eat plants, not palm, please”. Met die mededelingen op de verpakking plaatste Flower Farm haar nieuwe product (margarine) in de markt. Deze claim klopt niet, vond de European Palm Oil Alliance (EPOA). |
|
|
|
|
|
|
Nog meer uitspraken? |
Lees hier alle recente uitspraken
Direct op de hoogte van nieuwe uitspraken? Abonneer u op de RSS-feed! |
|
|
Zitting Reclame Code Commissie |
Tweewekelijkse zitting, meer info. |
|
|
|
|
Zitting College van Beroep |
Maandelijkse zitting, meer info. |
|
|
|
|
Zitting Reclame Code Commissie |
Tweewekelijkse zitting, meer info. |
|
|
|
|
Bezoekadres |
Stichting Reclame Code
Buitenveldertselaan 106
1081 AB Amsterdam |
|
|
|
|
|
|