Met o.a. hete bloemkolen en Duits bier met humor, maar zonder alcohol Bekijk deze e-mail online
17 oktober 2019

In 3 minuten bijgepraat over het afgelopen kwartaal met de klachtencijfers  en een aantal opmerkelijke cases

759 klachten en meldingen
In het derde kwartaal zijn in totaal 759 klachten en meldingen ontvangen.
De voorzitter heeft 78 beslissingen zelfstandig genomen.
De voltallige Reclame Code Commissie heeft in het derde kwartaal van 2019 71 beslissingen genomen.

“… En wat betekent dat dan?”
Het is vrijwel onmogelijk om de radio-, tv-spotjes en folder over de nieuwe Donorwet te hebben gemist. Bij de Stichting Reclame Code is de campagne in ieder geval niet ongemerkt voorbij gegaan: er is een aanzienlijk aantal klachten binnengekomen over de verschillende uitingen in deze campagne.

Heb jij trek in hete bloemkolen?
Zes woorden die, in combinatie met het beeld van een ogenschijnlijk naakte vrouw die twee bloemkolen voor haar borsten houdt, goed waren voor een stroom aan klachten en volop aandacht in de media.

Reclame voor jezelf is ook reclame
Wel het filenieuws, maar geen reclames. Daar had een klaagster wel oren naar. Voor €8,99 kocht zij de app Flitsmeister PRO, die werd aangeprezen met “Geen advertenties zien? Maak eerst een account en koop dan PRO voor €8,99 per jaar”. Groot was haar verontwaardiging toen er vervolgens in de app een berichtje verscheen dat zij voor €4,49 een “soundpack” kon kopen, een applicatie waardoor de files je worden voorgelezen door een BN-er.
“Een halfje volkoren, alstublieft”
Met enige regelmaat beoordeelt de Reclame Code Commissie klachten over verpakkingen. Na de vanillevla-zaken van afgelopen februari/mei, is onlangs een aantal zaken behandeld over ‘volkoren’ producten, zoals biscuits, beschuit en Knäckebröd. De klachten kwamen er in het kort erop neer dat de producten ‘volkoren’ genoemd werden terwijl maar een deel van het meel ‘volkorenmeel’ was.

Smaakmakertje
Het spaarprogramma van de Dekamarkt heet ‘smaakmakers’ en werkt als volgt: je meldt je aan voor de app, vult je geboortedatum- en jaar in en ontvangt vervolgens elke week 4 aanbiedingen “speciaal voor jou”. Een jonge smaakmaker (geboortejaar 2002) kreeg na het invullen van zijn gegevens een aanbieding voor een “4-pack Grolsch of Kornuit”, terwijl hij minderjarig was.
Duitsers en humor
De slogan “Net zoveel alcohol als Duitsers humor hebben” krijgt een bijzondere lading als hij gebruikt wordt op een poster van Warsteiner bier met 0,0% alcohol.

OKT

DEC