|
Nieuwsbrief |
17 oktober 2019 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In 3 minuten bijgepraat over het afgelopen kwartaal met de klachtencijfers en een aantal opmerkelijke cases
|
Klachtencijfers |
759 klachten en meldingen |
In het derde kwartaal zijn in totaal 759 klachten en meldingen ontvangen.
De voorzitter heeft 78 beslissingen zelfstandig genomen.
De voltallige Reclame Code Commissie heeft in het derde kwartaal van 2019 71 beslissingen genomen. |
|
|
|
|
Opmerkelijke cases |
“… En wat betekent dat dan?” |
Het is vrijwel onmogelijk om de radio-, tv-spotjes en folder over de nieuwe Donorwet te hebben gemist. Bij de Stichting Reclame Code is de campagne in ieder geval niet ongemerkt voorbij gegaan: er is een aanzienlijk aantal klachten binnengekomen over de verschillende uitingen in deze campagne. |
|
|
Heb jij trek in hete bloemkolen? |
Zes woorden die, in combinatie met het beeld van een ogenschijnlijk naakte vrouw die twee bloemkolen voor haar borsten houdt, goed waren voor een stroom aan klachten en volop aandacht in de media. |
|
|
|
|
|
Reclame voor jezelf is ook reclame |
Wel het filenieuws, maar geen reclames. Daar had een klaagster wel oren naar. Voor €8,99 kocht zij de app Flitsmeister PRO, die werd aangeprezen met “Geen advertenties zien? Maak eerst een account en koop dan PRO voor €8,99 per jaar”. Groot was haar verontwaardiging toen er vervolgens in de app een berichtje verscheen dat zij voor €4,49 een “soundpack” kon kopen, een applicatie waardoor de files je worden voorgelezen door een BN-er. |
|
|
“Een halfje volkoren, alstublieft” |
Met enige regelmaat beoordeelt de Reclame Code Commissie klachten over verpakkingen. Na de vanillevla-zaken van afgelopen februari/mei, is onlangs een aantal zaken behandeld over ‘volkoren’ producten, zoals biscuits, beschuit en Knäckebröd. De klachten kwamen er in het kort erop neer dat de producten ‘volkoren’ genoemd werden terwijl maar een deel van het meel ‘volkorenmeel’ was. |
|
|
|
|
|
Smaakmakertje |
Het spaarprogramma van de Dekamarkt heet ‘smaakmakers’ en werkt als volgt: je meldt je aan voor de app, vult je geboortedatum- en jaar in en ontvangt vervolgens elke week 4 aanbiedingen “speciaal voor jou”. Een jonge smaakmaker (geboortejaar 2002) kreeg na het invullen van zijn gegevens een aanbieding voor een “4-pack Grolsch of Kornuit”, terwijl hij minderjarig was. |
|
|
Duitsers en humor |
De slogan “Net zoveel alcohol als Duitsers humor hebben” krijgt een bijzondere lading als hij gebruikt wordt op een poster van Warsteiner bier met 0,0% alcohol. |
|
|
|
|
|
|
Nog meer uitspraken? |
Lees hier alle recente uitspraken
Direct op de hoogte van nieuwe uitspraken? Abonneer u op de RSS-feed! |
|
|
Zitting Reclame Code Commissie |
Tweewekelijkse zitting, meer info. |
|
|
|
|
Zitting Reclame Code Commissie |
Tweewekelijkse zitting, meer info. |
|
|
|
|
Zitting College van Beroep |
Maandelijkse zitting, meer info. |
|
|
|
|
Zitting Reclame Code Commissie |
Tweewekelijkse zitting, meer info. |
|
|
|
|
Zitting College van Beroep |
Maandelijkse zitting, meer info. |
|
|
|
|
Zitting Reclame Code Commissie |
Tweewekelijkse zitting, meer info. |
|
|
|
|
Bezoekadres |
Stichting Reclame Code
Buitenveldertselaan 106
1081 AB Amsterdam |
|
|
|
|
|
|