Beste lezer, |
|
In deze nieuwsbrief blikken we o.a. terug op het laatste kwartaal van 2018 waarin in totaal 931 klachten en meldingen zijn ontvangen. Ook stellen we graag enkele nieuwe Reclame Code Commissieleden aan u voor en nemen wij u mee in de praktijk van de RCC door drie cases uit te lichten.
|
Nieuws |
Wijzigingen RCC-leden |
We verwelkomen enkele nieuwe leden: Liesbeth Berg (namens de adverteerders), Bart de Bruin en Marc van Breda (namens Channel), Map van Arem en Eddy Salfischberger (namens Creatie).
We bedanken Cock Waaijer, Marieke van der Heijden, Bart Römer, Luc Schram, Rob Haakmeester en Henk Zuur voor hun inzet in de afgelopen jaren. |
|
|
|
|
Onderzoek: 75% stoort zich weleens aan reclame |
Eind 2018 heeft de Stichting Reclame Code een onderzoek laten uitvoeren naar de bekendheid van de Reclame Code Commissie en attitude t.o.v. reclame. Hieruit bleek dat het merendeel (60%) van de Nederlanders de Reclame Code Commissie kent, en dat een nog groter deel zich weleens stoort aan reclame. |
|
|
|
Uit de praktijk |
Wild genoeg? |
Een supermarkt mag op zijn ‘gekweekte wild’-producten niet zomaar alleen de term ‘wild’ zetten. Het moet voor de consument duidelijk zijn om wat voor soort wild het gaat. |
|
|
|
Zonder toegevoegde suiker
|
De Reclame Code Commissie heeft voedselwaakhond Foodwatch afgelopen december in een aantal klachtenprocedures in het gelijk gesteld waarbij consumenten misleid werden door de voedingsclaim: geen toegevoegde suiker. In twee zaken werd de klacht van Foodwatch afgewezen, waaronder deze over ‘Knijpfruit Appel & Peer’. |
|
Sterretjes zien |
De sterren die staan vermeld op een boekingssite kunnen een verkeerd beeld geven van het comfort dat de hotels bieden. Deze sterren zijn namelijk niet door een officiële organisatie toegekend, maar zijn een eigen inschatting van de hotels. |
|
|
|
|
Afhandeling van klachten in cijfers |
931 klachten en meldingen in vierde kwartaal 2018 |
In het vierde kwartaal van dit jaar zijn in totaal 931 klachten en meldingen ontvangen. Daarvan zijn er 567 afgehandeld zonder dat er een uitspraak van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie op is gevolgd. Verder zijn er 161 gelijkluidende klachten ontvangen. Lang niet elke klacht wordt in behandeling genomen. In het afgelopen kwartaal zijn er 203 beslissingen verschenen en gepubliceerd in de online uitsprakendatabase. |
|
|
|
|
Zitting Reclame Code Commissie |
Tweewekelijkse zitting, meer info. |
|
|
|
|
Zitting Reclame Code Commissie |
Tweewekelijkse zitting, meer info. |
|
|
|