Opmerkelijke cases: niet alles is wat het lijkt Bekijk deze e-mail online
Nieuwsbrief
7 februari 2019
 
 
Beste lezer,
In deze nieuwsbrief blikken we o.a. terug op het laatste kwartaal van 2018 waarin in totaal 931 klachten en meldingen zijn ontvangen. Ook stellen we graag enkele nieuwe Reclame Code Commissieleden aan u voor en nemen wij u mee in de praktijk van de RCC door drie cases uit te lichten.
 
Nieuws
Wijzigingen RCC-leden
We verwelkomen enkele nieuwe leden: Liesbeth Berg (namens de adverteerders), Bart de Bruin en Marc van Breda (namens Channel), Map van Arem en Eddy Salfischberger (namens Creatie).
We bedanken Cock Waaijer, Marieke van der Heijden, Bart Römer, Luc Schram, Rob Haakmeester en Henk Zuur voor hun inzet in de afgelopen jaren.
Lees meer
 
Nieuwe en gewijzigde reclamecodes 
Per 1 februari 2019 maakt de Code Aanprijzing Gezondheidsproducten (CAG) deel uit van de Nederlandse Reclame Code. Daarmee samenhangend zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd in de Code Publieksreclame Geneesmiddelen (CPG) en de Code Medische Hulpmiddelen (CMH).
Ook is er een wijziging opgenomen in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) die reclame gericht op kinderen nader inperkt en het gebruik van kinderidolen aan banden legt.
Lees meer
 
Onderzoek: 75% stoort zich weleens aan reclame
Eind 2018 heeft de Stichting Reclame Code een onderzoek laten uitvoeren naar de bekendheid van de Reclame Code Commissie en attitude t.o.v. reclame.  Hieruit bleek dat het merendeel (60%) van de Nederlanders de Reclame Code Commissie kent, en dat een nog groter deel zich weleens stoort aan reclame.
Lees meer
 
Uit de praktijk
Wild genoeg?
Een supermarkt mag op zijn ‘gekweekte wild’-producten niet zomaar alleen de term ‘wild’ zetten. Het moet voor de consument duidelijk zijn om wat voor soort wild het gaat.
Lees meer

Zonder toegevoegde suiker
De Reclame Code Commissie heeft voedselwaakhond Foodwatch afgelopen december in een aantal klachtenprocedures in het gelijk gesteld waarbij consumenten misleid werden door de voedingsclaim: geen toegevoegde suiker. In twee zaken werd de klacht van Foodwatch afgewezen, waaronder deze over ‘Knijpfruit Appel & Peer’.
Lees meer
Sterretjes zien
De sterren die staan vermeld op een boekingssite kunnen een verkeerd beeld geven van het comfort dat de hotels bieden. Deze sterren zijn namelijk niet door een officiële organisatie toegekend, maar zijn een eigen inschatting van de hotels.
Lees meer
 
 
Afhandeling van klachten in cijfers
931 klachten en meldingen in vierde kwartaal 2018
In het vierde kwartaal van dit jaar zijn in totaal 931 klachten en meldingen ontvangen. Daarvan zijn er 567 afgehandeld zonder dat er een uitspraak van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie op is gevolgd. Verder zijn er 161 gelijkluidende klachten ontvangen. Lang niet elke klacht wordt in behandeling genomen. In het afgelopen kwartaal zijn er 203 beslissingen verschenen en gepubliceerd in de online uitsprakendatabase. 
Lees meer
 
 
AGENDA
21
FEB
 
Zitting Reclame Code Commissie
Tweewekelijkse zitting, meer info.
4
MRT
 
Training: Kennismaking met de Nederlandse Reclame Code
Aanmelden en meer info.
7
MRT
 
Zitting Reclame Code Commissie
Tweewekelijkse zitting, meer info.
Bekijk de complete agenda
 
Stichting Reclame Code
Bezoekadres
Stichting Reclame Code
Buitenveldertselaan 106
1081 AB Amsterdam
Contact
info@reclamecode.nl
020 - 3013391
www.reclamecode.nl
Volg ons
Twitter Twitter
Facebook Facebook
LinkedIn LinkedIn
Afmelden   |   Gegevens wijzigen   |    Aanmelden