|
Nieuwsbrief |
22 november 2018 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Beste lezer, |
|
Deze nieuwsbrief staat boordevol nieuws. Een nieuwe directeur, een nieuwe website en een nieuwe reclamecode. Wij kijken voorzichtig vooruit naar een nieuw jaar, maar blikken ook terug op afgelopen maanden met de kwartaalcijfers en enkele opmerkelijke cases uit de praktijk van de Reclame Code Commissie. |
Nieuws |
Nieuwe website reclamecode.nl |
De nieuwe website reclamecode.nl is gelanceerd. Zowel de techniek als het ontwerp zijn herzien, met als speerpunt het gebruiksgemak voor consument en professional. |
|
|
|
|
Afscheid Prisca Ancion-Kors en welkom Otto van der Harst |
Afgelopen donderdagmiddag is afscheid genomen van Prisca Ancion-Kors als directeur van de Stichting Reclame Code. Otto van der Harst is gepresenteerd als nieuwe directeur. |
|
|
|
Video over klachtenprocedure |
Met de nieuwe website reclamecode.nl wil de Stichting Reclame Code de bezoekers van de website nog beter informeren. Daarom is een animatievideo ontwikkeld met uitleg over hoe het indienen van een klacht in zijn werk gaat en wat er vervolgens precies met die klacht gebeurt. |
|
|
|
Nieuwe reclamecode voor cosmetische behandelingen: CCBA |
Vanaf 15 oktober 2018 maakt de Code medische Cosmetische Behandelingen uitgevoerd door Artsen (CCBA) onderdeel uit van de Nederlandse Reclame Code. Deze reclamecode is een initiatief van De Nederlandse Stichting Esthetische Geneeskunde (NSEG). |
|
|
Uit de praktijk |
Nu komt de aap op/uit de mouw |
Je zal maar na het zien van een tv-commercial naar de Apenheul gaan en verwachten dat je omringd wordt door apen.. |
|
|
|
Bekroond tot Beste Product van het jaar, maar door wie? |
Authentiek gegrilde rosbief wordt aangeprezen als 'bekroond tot beste product van het jaar'. Voor de consument is echter niet duidelijk waar deze claim op is gebaseerd. |
|
Planten zijn de nieuwe koeien (wel met toegevoegd suiker) |
Een fabrikant van plantaardige melk beweert dat haar melk de helft minder suiker bevat dan koemelk. |
|
|
|
|
Afhandeling van klachten in cijfers |
713 klachten en meldingen in derde kwartaal 2018 |
In het derde kwartaal van dit jaar (juli tot en met september 2018) zijn in totaal 713 klachten en meldingen ontvangen. Daarvan zijn er 484 afgehandeld zonder dat er een uitspraak van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie op is gevolgd. Verder zijn er 72 gelijkluidende klachten ontvangen. Lang niet elke klacht wordt in behandeling genomen. In het afgelopen kwartaal zijn er 157 beslissingen verschenen en gepubliceerd in de online uitsprakendatabase. |
|
Klachten zonder uitspraak |
In het 3e kwartaal van 2018 zijn 484 klachten en meldingen afgehandeld die niet tot een uitspraak van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie (RCC) hebben geleid. Daarbij ging het om de volgende categorieën: |
|
|
Gelijkluidende klachten |
Er zijn 72 gelijkluidende klachten ontvangen in het afgelopen kwartaal. In het geval van gelijkluidende klachten worden de meest representatieve klachten in behandeling genomen, en krijgen alle klagers de uitspraak toegestuurd waarin de klacht is behandeld die vergelijkbaar was met hun klacht. |
|
|
Voorzittersbeslissingen |
In het derde kwartaal heeft de voorzitter van de Reclame Code Commissie 82 beslissingen zelfstandig genomen. De voorzitter doet dit als is hij van oordeel is dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen of dat de Commissie de klacht zal afwijzen.
|
|
|
Reclame Code Commissie (RCC)
|
De Reclame Code Commissie nam in het 3e kwartaal van 2018 in totaal 73 beslissingen.
|
|
|
College van Beroep (CvB)
|
Het College van Beroep deed in het afgelopen kwartaal 2 uitspraken: in 1 dossier heeft het College de aanbeveling van de RCC bevestigd en in 1 dossier heeft het College de aanbeveling van de RCC vernietigd en de klacht alsnog afgewezen.
|
|
|
COMPLIANCE |
In 97% van de gevallen wordt de uitspraak opgevolgd |
De afdeling Compliance controleert of de adverteerder de uitspraak van de (voorzitter van de) RCC of het CvB opvolgt. Een adverteerder wordt als “compliant” aangemerkt als hij het compliance-formulier retourneert en toezegt de betreffende uiting niet meer op dergelijke wijze te zullen gebruiken (of verspreiden) of als hij op andere wijze laat weten dat de uiting is ingetrokken of aangepast. Compliance kan ook worden bereikt via de medewerking van aangesloten media. |
|
|
|
|
Zitting Reclame Code Commissie |
Tweewekelijkse zitting, meer info. |
|
|
|
|
Zitting College van Beroep |
Maandelijkse zitting, meer info. |
|
|
|
|
Zitting Reclame Code Commissie |
Tweewekelijkse zitting, meer info. |
|
|
|
|
Bezoekadres |
Stichting Reclame Code
Buitenveldertselaan 106
1081 AB Amsterdam |
|
|
|
|
|
|