Over zuigelingenvoeding, rokende zusters en zoenende mannen Bekijk deze e-mail online
26 april 2018

Beste lezer,
Het eerste kwartaal van 2018 ligt alweer achter ons. Een kwartaal waarin een nieuwe reclamecode in werking is getreden en waarin maar liefst 1.415 klachten en meldingen zijn ontvangen. Achter de schermen zijn we bij de Stichting Reclame Code druk bezig met een nieuwe website en heeft directrice Prisca Ancion-Kors aangekondigd dat zij de SRC later dit jaar zal verlaten. In deze nieuwsbrief leest u meer hierover.

NIEUWS
SRC-directeur Prisca Ancion-Kors kondigt vertrek aan
Prisca Ancion-Kors heeft kenbaar gemaakt dat zij na 28 jaar Stichting Reclame Code nog graag een keer een andere richting wil inslaan.

“Tijdens de reorganisatie van het bestuursmodel heb ik aangegeven dat dit een goed moment voor mij zou zijn om het directeurschap van de SRC over te dragen. Nu het nieuwe bestuur daadwerkelijk is gestart, is dit het juiste moment om mijn besluit naar buiten kenbaar te maken. Zo kan de zoektocht naar de nieuwe directeur in alle openheid plaatsvinden en dit verhoogt de kans op het vinden van de beste directeur voor de SRC”, licht Ancion-Kors toe.

Nieuwe reclamecode: Zuigelingenvoeding
Vanaf 15 maart 2018 maakt de Reclamecode Zuigelingenvoeding onderdeel uit van de Nederlandse Reclame Code.

Binnenkort: nieuwe website reclamecode.nl
Momenteel zijn we bij de Stichting Reclame Code nog druk bezig met de laatste voorbereidingen, maar in mei is het dan zover. Dan gaat de nieuwe website www.reclamecode.nl LIVE!

De nieuwe website geeft op een heldere, frisse manier weer wat de Stichting Reclame Code doet en waar zij voor staat. Ook zijn het klachtenformulier en de bekende uitsprakenzoeker opnieuw vormgegeven en hierdoor prettiger in gebruik. Of je nu via je laptop een klacht indient of via je smartphone snel een uitspraak wilt zoeken, het kan binnenkort nog gemakkelijker via www.reclamecode.nl.

ALERT: Reclame voor BeezMax-crème
Ten onrechte zijn testimonials van drie reumatologen gebruikt om werking van de crème te onderbouwen.

BeezMax-crème heeft in haar reclame zonder toestemming de namen van drie reumatologen en de Nederlandse Vereniging voor Reumatologie (NVR) gebruikt. Deze manier van reclame maken is in strijd met de vereisten van professionele toewijding (artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code).

SRC Training
Meld je nu aan!

In het voorjaar organiseert de SRC wederom een aantal trainingen waarin op praktische wijze de regels uit de Reclame Code worden uitgelegd. Met op 14 juni een speciale masterclass over de UK reclameregels i.s.m. Clearcast.

- 29 mei: Misleidende reclame en prijsvermelding
- 14 juni: - EXTRA- Masterclass UK reclameregels

UIT DE PRAKTIJK
Deodorant mag concurrent niet in kwaad daglicht stellen om ingrediënt aluminium
Een adverteerder maakt reclame voor haar deodorantproduct zonder aluminium door een directe link te leggen tussen het gebruik van deodorant met aluminium en het krijgen van borstkanker. Deze link wordt onvoldoende onderbouwd. Dit is naar het oordeel van de Reclame Code Commissie niet toegestaan omdat op een wettelijke manier gebruikte ingrediënten niet in een kwaad daglicht mogen worden gesteld.

Klachten over Suitsupply-campagne afgewezen
De Stichting Reclame Code heeft klachten ontvangen over een postercampagne van Suitsupply. Op de campagneposters van het kledingmerk zijn onder meer zoenende mannen te zien.  De voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft besloten de klacht af te wijzen.

Foto op Facebook van rokende zussen is tabaksreclame
Een foto op Facebook waarop twee rokende zussen te zien zijn die de naam van hun winkel aanprijzen met de woorden ‘genietend roken’, is volgens de RCC tabaksreclame, en daarmee wettelijk verboden.

AFHANDELING VAN KLACHTEN IN CIJFERS
1.415 klachten en meldingen in eerste kwartaal 2018
In het eerste kwartaal van dit jaar (januari tot en met maart 2018) zijn in totaal 1.415 klachten en meldingen ontvangen. Hieronder ziet u een overzicht van de klachtenbehandeling (vergeleken met het 1e kwartaal van 2017):

Klachten zonder uitspraak
In het afgelopen kwartaal zijn 612 klachten en meldingen afgehandeld die niet tot een uitspraak van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie (RCC) hebben geleid. Daarbij gaat het om de volgende categorieën:

Gelijkluidende klachten
In 2018 zijn er in het eerste kwartaal 611 gelijkluidende klachten ontvangen tegen 25 verschillende reclame-uitingen.

Voorzittersbeslissingen
Er werden in het eerste kwartaal van dit jaar 121 beslissingen zelfstandig genomen door de voorzitter van de Reclame Code Commissie. De voorzitter doet dit als is hij van oordeel is dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen of de klacht af te wijzen.

Reclame Code Commissie (RCC)

De Reclame Code Commissie nam in het eerste kwartaal van 2018 in totaal 65 beslissingen.

College van Beroep (CvB)

Het College van Beroep deed in het afgelopen kwartaal 6 uitspraken (4 aanbevelingen vanwege strijd met de NRC en 2 afwijzingen).

COMPLIANCE
In 97% van de gevallen wordt de uitspraak opgevolgd
De Stichting Reclame Code vindt het belangrijk dat beslissingen van de (voorzitter van de) RCC en het CvB worden nageleefd. Daarom gaat de afdeling Compliance, een onafhankelijke afdeling binnen de SRC, bij een overtreding van de Nederlandse Reclame Code (NRC) na of de betrokken adverteerder gevolg geeft aan de uitspraak. Zo wordt het effect van zelfregulering zichtbaar en kan de SRC aantonen dat het adverterend bedrijfsleven de regels daadwerkelijk ondersteunt en bij overtreding de beslissing opvolgt.

MEI

MEI

JUN

Clearcast training over tv-reclameregels in de UK