|
Nieuwsbrief |
1 februari 2018 |
|
|
|
|
|
|
|
|
NIEUWS |
Evaluatie Reclamecode Social Media van start |
De Reclamecode Social Media uit 2014 geeft regels en handvatten (zoals het gebruik van #spon en #adv) voor herkenbaarheid van reclame via alle social media, zoals Facebook, Instagram en YouTube.
Eind vorig jaar is de evaluatie van deze reclamecode van start gegaan. Aan de hand van een vragenlijst die is gestuurd aan de achterban van o.a. DDMA, BVA en MMA is onderzocht in hoeverre de huidige code wordt toegepast en aansluit bij de praktijk. |
|
|
Samenwerking Stichting Reclame Code en Commissariaat voor de Media |
Op 23 november 2017 hebben de Stichting Reclame Code en het Commissariaat voor de Media een samenwerkingsprotocol ondertekend. Doel van deze overeenkomst is het bevorderen van efficiënte en doelgerichte vervulling van de taken van beide partijen. |
|
|
Nieuwe Junior juridisch medewerker |
18 januari is Talisa Wierikx gestart als Junior juridisch medewerker bij de SRC. Zij heeft ervaring opgedaan bij Charlottes Law en stage gelopen bij het Commissariaat voor de Media. Zij zal in deze nieuwe functie de afdeling Klachtenbehandeling ondersteunen en zich inzetten voor de pro-actieve dienstverlening (o.a. training en monitoringsprojecten). |
VIDEO: Zelfregulering van reclame 1 minuut uitgelegd |
Hoe werkt zelfregulering van reclame? Deze video, ontwikkeld door de internationale koepelorganisatie ICAS presenteert de basisprincipes van reclameregels en het werk van zelfregulerende organisaties (SRO's). |
|
|
ALERT: Bebo Parket misleidt consument met exclusief btw-prijzen |
Omdat Bebo Parket in de krant haar vloeren aan consumenten aanprijst met vermelding van prijzen waarbij geen btw is inbegrepen, misleidt zij en handelt zij daarmee ook in strijd met de wet (Wet op omzetbelasting). Dat heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld in haar uitspraak op 7 december 2017. |
|
|
SRC Training |
Meld je nu aan! |
In het voorjaar organiseert de SRC wederom een serie trainingen waarin op praktische wijze de regels uit de Nederlandse Reclame Code worden uitgelegd.
- 27 maart: kennismaking met de Nederlande Reclamecode
- 24 april: Reclame via digitale en social media
- 29 mei: Misleidende reclame en prijsvermelding |
|
|
UIT DE PRAKTIJK |
Onverzekerde reuzen houtkever |
Een televisiecommercial van REAAL waarin een reuzen houtkever ervoor zorgt dat een huis instort, is volgens de Reclame Code Commissie misleidend. Ook al behandelt Freek Vonk Ferdy, zijn houtkever als huisdier, in het algemeen zullen deze dieren als ongedierte worden gezien. En schade door ongedierte wordt, in tegenstelling tot schade door huisdieren, niet gedekt door de Woonhuisverzekering. |
|
|
Second Love klacht afgewezen |
In de vorige editie van deze nieuwsbrief berichtten wij over de grote hoeveelheid klachten die bij de SRC waren binnen gekomen n.a.v. een campagne van datingsite Second Love 'Flirten is niet alleen voor singles'. Inmiddels is de zaak behandeld door het College van Beroep. Zij zag onvoldoende aanleiding om de uiting aanstootgevend te achten. Ook stelde het College voorop dat het bij wet niet verboden is om een dienst die strekt tot ‘vreemdgaan’ aan te bieden én daarvoor reclame te maken. |
|
|
Onthoudt Google (n)iets? |
Google bewaart bepaalde gegevens van zoekopdrachten ook al heeft de gebruiker dit 'uitgezet' in de privacy-instellingen. Een krantenadvertentie waarin Google vermeldt dat dit middels een 'schuif' is uit zetten, schendt volgens het College van Beroep het vertrouwen in reclame. |
|
|
AFHANDELING VAN KLACHTEN IN CIJFERS |
1.042 klachten en meldingen in laatste kwartaal 2017 |
In het laatste kwartaal van 2017 (oktober tot en met december 2017) zijn in totaal 1.042 klachten en meldingen ontvangen. Hieronder ziet u een overzicht van de klachtenbehandeling (vergeleken met het 4e kwartaal van 2016):
|
|
Klachten zonder uitspraak |
In het afgelopen kwartaal zijn 555 klachten en meldingen afgehandeld die niet tot een uitspraak van de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie (RCC) hebben geleid. Daarbij gaat het om de volgende categorieën: |
|
|
Gelijkluidende klachten |
Er zijn in het vierde kwartaal van 2017 93 gelijkluidende klachten ontvangen tegen 11 verschillende reclame-uitingen |
|
|
Voorzittersbeslissingen |
De voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft in het vierde kwartaal van 2017 281 beslissingen zelfstandig genomen. De voorzitter doet dit als is hij van oordeel is dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen of dat de Commissie de klacht zal afwijzen. |
|
|
Reclame Code Commissie (RCC)
|
De Reclame Code Commissie nam in het 4e kwartaal van 2017 in totaal 100 beslissingen.
|
|
|
College van Beroep (CvB)
|
Het College van Beroep deed in het afgelopen kwartaal 13 uitspraken (8 aanbevelingen en 5 afwijzingen).
|
|
|
COMPLIANCE |
In 97% van de gevallen wordt de uitspraak opgevolgd |
De afdeling Compliance controleert of de adverteerder de uitspraak van de (voorzitter van de) RCC of het CvB opvolgt. Een adverteerder wordt als “compliant” aangemerkt als hij het compliance-formulier retourneert en toezegt de betreffende uiting niet meer op dergelijke wijze te zullen gebruiken (of verspreiden) of als hij op andere wijze laat weten dat de uiting is ingetrokken of aangepast. |
|
|
|
|
Zitting Reclame Code Commissie |
Tweewekelijkse zitting, meer info. |
|
|
|
|
Zitting College van Beroep |
Maandelijkse zitting, meer info. |
|
|
|
|
SAVE THE DATE: Clearcast training over tv-reclameregels in de UK |
Houd voor meer info onze website in de gaten |
|
|
|
|
Bezoekadres |
Stichting Reclame Code
Buitenveldertselaan 106
1081 AB Amsterdam |
|
|
|
|
|
|